söndag 26 april 2009

En söndagsöverraskning

Johanna stapplade in i köket med sömndrucken blick.
"Gör inte frukost!", beordrade hon. Jag log mot henne. Hon såg ut som en nyfödd hundvalp. Det gör hon alltid på morgonen. Ögonlocken hennes svullnar upp kraftigt om natten, och då hon vaknar är det som om ögonen öppnas för allra första gången. Det är väldigt gulligt. Att vakna är en extremt jobbig process för Johanna.

Själv hade jag varit uppe och igång i tre timmar. Nu var klockan elva och jag ville ha frukost, men Johanna hade andra planer. Vi gjorde oss redo och gav oss iväg.

Vid Vasaplatsen hoppade vi av elvans spårvagn och började gå längs allén i riktning mot Haga. Jag hade mina aningar om var vi var på väg. Olika caféer längs Sprängkullsgatan och Övre Husargatan var mina troliga alternativ. Men när vi korsade Skanstorget och började den mödosamma serpentinvandringen upp mot Skansen Kronan blev jag konfunderad. Det gjorde mig upprymd och stolt över min flickvän. Vad hade hon hittat på?

Upp på Risåsberget var utsikten lika storslagen som alltid. Göteborg bredde ut sig i begynnande grönska nedanför oss. Men var skulle vi äta här? Den gamla försvarsanläggningen från 1600-talets slut var knäpptyst i frågan. Det sexkantiga tornet med den glänsande kronan längst upp vaktade sin hemlighet. Så såg jag ett plakat. Söndagsbrunch. Vi gick in tornet, uppför en slingrande stentrappa tills vi nådde ett runt rum. Att Skansen Kronan rymde en restaurang hade helt gått mig förbi.

Rummet var större än Johanna väntat sig, berättade hon. En gång i tiden hade våningsplanet tjänstgjort som kassematt, alltså kanonsal. Nu var där servering, även om platsens historia syntes än. Det var en vacker lokal. Vitkalkade väggar som välvde sig runt små gallerfönster. Framför fönstren posterade kanoner i gjutjärn. På en hög gammal tunna brann sterarinljus i en kandelaber och kastade milt ljus mot maten som stod på tre välfyllda bord. En frukostbuffé med allt man kan önska sig. Ostar, bröd, yougurt, frukt, desserter, bacon, potatis, revbensspjäll, sill, korvar och kaffe.

Tack sötnos!

2 kommentarer:

hedinasawa sa...

när kommer recensioner om mr happy eller va det party? tycker dessutom att du borde lägga in en liten kort rubrik dip där du tipsar om vilken dip som skulle passa till.

johanna sa...

Jag undrar samma sak som Jesper undrar.